historik01.jpg

1911

Hundra år sedan... Albert Samuelsson började tillverka cyklar i liten skala. Inte under Skeppshultnamnet, utan cyklarna kallades Skogsstjärnan.

historik02.jpg

1920

Under tjugotalet byggdes fabriken som lever än idag (nu i betydligt större format). Till och med den gamla magasinsbyggnaden vid järnvägen finns kvar. Här poserar några av oss framför den (från vänster till höger) Jonas Andersson, ägare och VD, Magnus Andersson, ägare, PeO Helge, tidigare ägare, nu ansvarig för produktutveckling och Kjell Sture, tidigare ägare.
När fabriken stod klar blev det mer fart på affärerna, bolaget döptes formellt till
Albert Samuelsson & Co, men mitt i framgången kom också en motgång; vi förlorade namnet Skogsstjärnan. Nya namnet? Skeppshultcykeln? Nix, Smålands Original.

historik03.jpg

1930

Hallonröda, eller himmelsblå. Om du är i den gyllene medelåldern eller äldre kommer du säkert ihåg våra trehjulingar. Riktigt så såg cyklarna inte ut när lanseringen skedde på trettiotalet, men faktum är att grundidén levde i nästan femtio år... 1934 avled Albert Samuelsson och brodern Arvid tog över. Fabriken byggdes ut i flera etapper. Och inte bara fabriken utan sortimentet breddades samtidigt...

historik04.jpg

1930

...över sextio år senare får vår trehjuling nytt liv. Nu som frimärke!

historik05.jpg

1937

En bild från vår cykelkatalog anno 2011.. nej vi skojar givetvis. Bilden kommer från vår katalog 1937.

historik06.jpg

1940

Tandemcyklar, trehjulingar, transportkärror och ... barnstolar (med tillhörande potta). Under den här perioden lanserades också tvåhjuliga barncyklar.

historik07.jpg

1945

1945 hände det; Smålands Original blev Skeppshultcykeln. Under den här perioden fanns 30-40 cykeltillverkare i Sverige. Nu är vi en av de få som finns kvar... faktiskt den enda som tillverkat cyklar i obruten följd ända sedan starten. I slutet av fyrtiotalet gick produktionen på högvarv. Vi gjorde mer än 50.000 cyklar för barn, plus allt annat!

historik08.jpg

1950

Fyra hjul istället för två... bilismen började på allvar ta fart i Sverige. Vi lanserade samtidigt massor av nya cykelmodeller...

historik09.jpg

1952

...bland annat en helt ny damcykel, S-52 (låter nästan som en flygplansmodell). Också en ny barncykel, S-40 (kanske vi inspirerat en känd biltillverkare i Göteborg, vem vet?).

historik10.jpg

1953

Knuttecykeln blev en enorm framgång för oss. Med eller utan motor... i trä! Snacka om miljöfordon...

historik11.jpg

1956

Kolla på den här stolen. Den är helt fantastisk eller hur? Bilden är tagen nu, men stolen kommer från ett samarbete med Lammhults som pågick under femtiotalet. God form och riktig kvalitet håller länge, länge...

historik12.jpg

1960

Nu gjorde bilen sitt intåg på allvar. Du som varit med en tid kommer säkert ihåg Volvo PV 444 och 544... Vi breddade samtidigt vårt sortiment mer och mer; shoppingvagnar, rullstolar och... ...just det pianoramar..!

historik13.jpg

1966

En milstolpe; Arvid Samuelsson säljer företaget till Åke Ottoson och Lennart Samuelsson, måg respektive brorson. 1965, ett år innan försäljningen, blev bolaget ett aktiebolag.

historik14.jpg

1970

Gissa vad cykeln heter? Bulldog, kul namn eller hur? En av de allra första riktiga cyklarna för barn. Gick ofta i arv från lillayster till lillebror. En succé för oss på Skeppshultcykeln.

historik15.jpg

1978

...det gäller även speedwaycykeln S-39 Goss. Speedway, en svensk nationalsport som lever i allra högsta grad.
Till och med nära oss i form av Lejonen från Gislaved.

historik17.jpg

1987

Tillbaka till dåtiden. 1987 installerade vi vår första svetsrobot. Det här är en del av oss; ny teknik, till och med den allra senaste tekniken…
… ny teknik parat med det rena hantverket. Men inte hantverk för hantverkets skull, utan bara
där det finns en mening. Som här där vi randar skärmar för hand. Det gör vi än idag

historik18.jpg

1989

PeO Helge och Kjell Sture tar över Albert Samuelsson & Co AB. Båda bor i trakten. PeO och hans far har en gång i tiden varit cykelhandlare i Smålandsstenar. Bilden är tagen sommaren 2010, en fantastisk sommar då det hände en hel del kul… men det tar vi länge fram…

historik19.jpg

1991

ARC, eller våra allroundcyklar som är det fullständiga namnet, lanseras. ARC lever än idag…

historik20.jpg

1993

Skeppshult Natur, en cykel som blev mer än en cykel. Plötsligt ville alla veta allt om oss och våra cyklar.
Tidningar, radio och TV (vi fick till och med ett ”eget inslag” i Rapport). Tillbaks till Skeppshult Natur; en vackrare cykel finns inte, eller hur?

historik21.jpg

1994

Vi fick blodad tand av vår Natur. 1994 kom Skeppshult Sports med inspiration från tidigt 20-tal.
”Mandom mod och morske män”. Sports gjorde vi bara i 525 ex (till mångas sorg…) De flesta såldes redan innan cykelsäsongen ens startat…

historik22.jpg

1996

En liten men kul sak; vi belönas i Dagens Industris tävling 100 W för vår kommunikation…

historik23.jpg

1997

Vi bygger ut (och om). Vi tar samtidigt ett steg mot en ”grönare värld” med pulverlack.
En helt ny pulverlackavdelning installeras. Gissa om vi är stolta?

historik24.jpg

1998

Från nutid till nytid. Vi inleder samarbetet med Björn Dahlström, en av Nordens främsta formgivare.
Z-cykeln vinner mångas hjärtan och blir som första cykel någonsin belönad med UTMÄRKT SVENSK FORM.
Z-cykeln lever än idag, det gör också vårt samarbete med Björn Dahlström, som numer är en av våra bästa vänner.

historik25.jpg

1999

Från våtlack till pulverlack. Från utsläpp av lösningsmedel, till nollutsläpp av lösningsmedel. Nu lackar vi allt med pulver.

historik26.jpg

2000

Vi tar steget in i ett nytt millennium starkare än någonsin. Vi har tusen idéer och massor av energi…

historik27.jpg

2001

Vi får priset för årets cykel!
Vi tar alla våra miljöbilder för vår nya katalog i vår fabrik. Varför? För att verkligen visa att vi är en av få i branschen som verkligen tillverkar cyklar ”på riktigt” (och den enda som tillverkat ramar ända sedan starten 1911).

historik28.jpg

2004

Världens mjukaste cykel? Soft, formgiven av Björn Dahlström får många på fall. Den blir årets cykel, samtidigt som vi blir årets cykelleverantör! Kul, kul!

historik29.jpg

2005

Nu i barnstorlek. Som Natur, fast mindre. Vi kunde inte låta bli att göra en limiterad upplaga av Natur barn.
Den har allt; lädersadel, silverrandade skärmar (randade för hand) och däck från Schwalbe med punkteringsskydd.

historik30.jpg

2007

Vi blir utsedda till årets leverantör av den svenska cykelhandeln. Samtidigt uppmärksammas vi internationellt i Tyler Brulés magasin Monocle och får epitetet som en av världens främsta tillverkare av kvalitetscyklar.

historik31.jpg

2008

Världens första ”närcykel”. V för versatility (och även för ramens form) skapar en helt ny kategori.
En kul cykel för ”nära transporter”. V nomineras till Swedish Design Award. Det här året blir vi utsedda till årets leverantör för sjunde gången (!) och Kjell Sture och PeO Helge får Nothinpriset av Finnveden Forum.

historik32.jpg

2010

Skeppshult byter ägare! Bröderna Jonas och Magnus Andersson tar över som ägare efter Kjell Sture och PeO Helge.
Jonas, som har jobbat i företaget i flera år med ansvar för försäljningen, blir VD . Magnus, som har ett förflutet som ekonomichef i lokala entreprenörsföretag tar ansvar för ekonomi och produktion. Kjell och PeO är kvar i rollerna som marknadsförare resp. produktutvecklare. Historien rullar vidare...

historik33.jpg

2011

historik34.jpg

2013

Vi inleder ett samarbete med Gun Nowak och FACE Stockholm. ”Jag skulle kunna göra den i hur många färger som helst. Jag formligen älskar den här cykeln”.
Vi håller med. Cykeln tar steget över Atlanten och blir omskriven i bland annat. amerikanska Vogue och Town & Country. Kul!

historik35.jpg

2014

Vi lanserar världens gladaste cykel; Smile. Nu väntar en glad och härlig sommar!

historik36.jpg

2016

Made in Sweden. Living in London. Vår nya Favorit Sport på plats i London

skeppshult-2017.jpg

2017

Vår CYK EL, en av de första riktiga elcyklarna. Inte en cykel med elmotor, utan en cykel gjord för eldrift redan från början.